“Oefen maar op mij.”

Dat is de toenadering die de ene collega naar een andere deed, wanneer zij eerlijk zei delegeren moeilijk te vinden. Warm toch?!

Dit gebeurde tijdens een teamavond die ik begeleidde voor een basisschool, die samengaat met een kinderopvang en peuterspeelzaal. Een relatief kleine groep collega’s, die al een tijdje samenwerkt in hetzelfde gebouw. Allen geconcentreerd rondom dezelfde kinderen, die ze op een ander moment van de dag en in ontwikkeling zien.

En toch kenden deze collega’s elkaar nog niet. En dus misten ze waardevolle en belangrijke samenwerkverbanden.

 

Groepsdynamiek

In nieuw samengestelde groepen is het een gegeven dat mensen zich minder snel uitspreken. Dat is een van de ‘wetten van groepsdynamiek’, in een nieuwe setting zijn mensen vooral bezig met aftasten wie of wat er veilig is. “Het is nog onzeker, wat vindt de ander van wat ik zeg?” “Hoe groot moet ik mezelf maken, kan ik zeggen dat ik ergens nog niet goed in ben, en word ik dan nog serieus genomen?”

 

Duidelijke taakverdeling en rolverdeling

Eén van de dingen die in deze eerste groepsfase helpt, is helderheid over taak- en rolverdeling. Duidelijkheid scheppen wat jij in je rol wél doet, en waarvoor moet iemand eigenlijk niet (of echt niet) bij jou zijn? Wat moet je eigenlijk doen in jouw rol maar kom je steeds niet aan toe.? En ten slotte, waar zou je wel hulp bij willenTijdens een werksessie maken we dit visueel. Met als gevolg dat het daarna makkelijker is om er een gesprek over te voeren, want alles is ineens zichtbaar.

 

Hee, ben jij daar ook mee bezig?

Bijvoorbeeld; meerdere mensen die met hetzelfde onderwerp bezig blijken te zijn, waardoor dingen eindeloos duren. Zaken die juist tussen het wal en het schip vallen. Of mensen met een groot verantwoordelijkheidsgevoel die veel hooi op hun vork nemen, zien soms dat er veel minder van ze verwacht wordt dan ze feitelijk doen. Dat is soms net het inzicht wat iemand nodig heeft om wat perfectionisme los te kunnen laten. 

Ook is het heel helpend en professioneel gedrag, als je duidelijk kunt maken wat jij nodig hebt om je rol goed te kunnen uitvoeren. En door daarbij actief het contact op te zoeken, vormt hulp zich ineens vanzelf! En zie je soms ook, zoals bij deze beginnend leidinggevende van de prachtige post-it, dat anderen je aanmoedigen in datgene waarvan jij zelf dacht nog niet competent te zijn.

 

“We zijn allemaal eilandjes”

Ik hoor vaak: “We zijn allemaal eilandjes. Help ons!” Mijn antwoord? Eilandjes zijn prima, sterker nog, het is heel natuurlijk voor mensen om subgroepen te vormen. Probeer dat vooral niet allemaal één te maken. Vinden de meesten van ons heel vermoeiend. Werk juist samen aan het ‘eilandhoppen’ – doe moeite om de anderen te leren kennen en te begrijpen. En werk vanuit daar aan een gezamenlijk doel, met verschillende perspectieven. Lekker fris juist!

 Quote of the day: “Als ik de kantine in kwam voor lunch en ik zag niemand van mijn eigen team, sloot ik de deur en ging gauw in mijn lokaal eten. Ik miste een gespreksaanknooppunt. Nu hoeft dat niet meer!”

 Deze avond was een mooi begin van een succesvolle en open samenwerking voor de school in nieuwe stijl!