Communicatie | Conflicthantering | Samenwerken | Teamontwikkeling
June 29, 2020
Hoe krijg ik twee collega’s weer aan het praten en los ik het conflict op?
leiderschapsprogramma

“In ons team in mijn praktijk praten twee mensen al drie jaar niet met elkaar. Iedereen heeft er last van maar zij willen geen toenadering meer zoeken. Ik wil beiden niet ontslaan, wat kan ik doen?”

Dit was één van de taaie vragen van een opdrachtgever. Zij had een tandartspraktijk overgenomen, en daar kwam nog wat ‘achterstallig teamgedoe’ in mee. Hoe ga je hier mee om, en wat heeft het hele team er eigenlijk mee te maken?

 

Wat heeft het team met dit conflict te maken?

Ja, het gaat hier weliswaar inderdaad om twee mensen die echt in conflict zijn. Tegelijkertijd heeft iederéén hier een aandeel in.

Door te blijven luisteren naar roddels, door een gesprek niet te faciliteren of door één van de twee structureel buiten te sluiten. Door dingen die klein lijken maar waardoor ze toch partij trekken. En een leidinggevende die niet durfde te leiden. De kracht van de groep is enorm groot en we vervallen als mensen snel weer in bepaalde rollen. Door in dit geval simpelweg één medewerker te vervangen, is de kans groot dat de uitwassen van dit patroon zich snel daarna weer herhalen.

Vaste patronen openbreken lukt niet in één keer. Na twee sessies rondom o.a. luistervaardigheden en positieve teamvorming was het tijd. Het gesprek ging er van komen. Althans als het aan mij lag, uiteindelijk kun je dit soort dingen niet forceren, slechts initiëren en begeleiden.

 

De ontwikkeldoelen zijn altijd je anker, je ‘go-to’

Hoe dan? Ik start de trajecten altijd met een sessie waarin het team zélf hun ontwikkeldoelen opstelt. Waar willen zij naar toe groeien, hoe willen ze zich opstellen naar elkaar? Eén van de dingen die dit team belangrijk vond, was open en eerlijke communicatie. Ze wilden minder vaag zijn en directer met elkaar spreken.

Door ze te spiegelen en te benoemen dat ik dát in de praktijk juist niet zag, kwam er een opening. Het gesprek kwam op gang maar bleef voorzichtig, totdat één van de andere teamleden uiteindelijk een ‘nu-of-nooit’ gevoel had en durfde. Nu vertelde ze wat ze zo miste – ‘laat nou eens het achterste van je tong zien’ riep ze. “Het is zo overduidelijk dat je onder spanning staat, deel wat er is en laat me je helpen!”

De spanning liep op, het échte gesprek was er ein-de-lijk. Hier hadden ze allemaal op gewacht. Na afloop was ruimte er ruimte gemaakt voor iets nieuws.

 

Fris en vrij

Natuurlijk, ook voor mij zijn deze sessies nog steeds ongelooflijk spannend! ‘Gaat het zo lopen als ik heb geprogrammeerd? Wat als ze ook nu niets zeggen of sterker nog, doen alsof het er niet is?’ Inmiddels weet ik, mensen gaan zo snel als ze gaan. Hoe graag je het als leidinggevende, collega of teamcoach ook anders ziet – forceren kan niet. Prikkelen, inzicht geven, een gesprek diepgang geven door juiste begeleiding, dát kan dan weer wel.

 

En een moment als deze, waarop het lukt en het team frisser en vrijer is, is goud waard!

 

 

Lees meer over dit onderwerp

SLIM Subsidie

SLIM Subsidie

Voor Leren en ontwikkelen in het MKB SLIM-regeling: als jouw medewerkers zich ontwikkelen, is...